WEB 2.0 ALATI
By: Aljaa Zer
Web 2.0 alati se pojavljuju u razdoblju od 2001-2007.g. kao
poboljšanje World Wide Web-a. Na konferenciji održanoj 2004.g. Tim ORejli i
Dejl Dogerti osmišljavaju naziv Web 2.0 najavljujući konceptualne promena koje
se dešavaju prilikom kreiranja web sadržaja. Tim Orejli definiše Web 2.0 alate
kao revoluciju u kompjuterskoj industriji. Stranice postaju dinamične, moguće
je postavljati, preuzimati, menjati sadržaje, postoji interakcija između
vlasnika i korisnika sadržaja, moguće je prilagođavanje drugim uređajima.
Danas je nemoguće zamisliti
funkcionisanje savremenog čoveka, pa i učenika, bez korišćenje veb tehnologija.
Elektronska komunikacija, pronalaženje informacija, razmena dokumenata,
fotografija i sl. Pomoću Web 2.0 alata nastavnik ima uvid u
aktivnosti učenika, jer oni, osim što mogu da koriste nastavne materijale koje
sam nastavnik postavi, imaju mogućnost i da sami postavljaju svoje radove na
mrežu, da komuniciraju međusobno, učestvuju u grupnim projektima i sl.
1. Lino
Lino je alat
sličan online oglasnoj tabli. Na njega se mogu dodavati elementi zvani
„stickies” - papirići, slike, video ili dokumenti. Njegova jednostavnost
omogućuje primjenu na različitim područjima. Pokazalo se da je odličan za
samostalan rad i za saradnju u grupi, za rad na nekom projektu, razmenu ideja.
Veoma je jednostavan ako vam je potrebna oglasna tabla za roditelje, saradnike
ili učenike. Uz to može poslužiti kao prezentacijski alat.
Padlet (https://padlet.com) je online zid na kojim se može dodavati: tekst, slike,
video, poveznice, dokumente itd. Vrlo je jednostavan za korišćenje i dostupan
na različitim uređajima.
Kada učenici istražuju neku temu korisno
je napraviti Padlet zid na kojem će objaviti pronađene tekstove, fotografije,
poveznice i dr. što mogu videti i upotrebiti svi članovi razreda/tima. Na isti
način učitelji mogu izraditi svoj Padlet zid i ponuditi ga učenicima kao izvor
informacija za rad na određenoj temi ili za pripremu za ispit.
Jing (https://www.techsmith.com/jing.html) Jing je besplatan alat koji je namenjen snimanju
ekrana. Jednostavan je za korišćenje te omogućava snimanje ekrana u obliku
slike (format PNG) ili videozapisa (format SWF).
Prezi (www.prezi.com) besplatan
alat za izradu interaktivnih prezentacija, sa zanimljivim mogućnostima
zumiranja, te ubacivanja poveznica, pa čak i Power Point prezentacija. Umjesto slajdova program koristi platno iz predloška
koje ima svoje okvire. Ti okviri na platnu služe poput slajdova jer imaju svoje
sadržaje koji se prikazuje u određenom trenutku prezentacije, ali sami prelazi
između okvira fluidniji su nego kod slajdova u drugim programima jer se Prezi
koristi kamerom za platno koja se fokusira na određene okvire u vremenu.

Mindomo (www.mindomo.com) Mindomo je jedan od alata unutar Creazina mrežnog
paketa za učenje (Creaza, 2016). Omogućuje brzu izradu mentalnih mapa vezano za
određenu obrazovnu temu. Mindomo je aplikacija za izradu
mentalnih mapa. Odlična je stvar što Mindomo dopušta da se svaka izrađena mapa
izveze kao slika. Mindomo se može koristiti u svim predmetima, pomaže učenicima
da lakše nauče gradivo.
Velika je prednost ovog programa da za
oblike mape omogućuje laganu integraciju multimedija poput videozapisa,
audiozapisa, mrežnih poveznice i slika. Još nudi veliki izbor za izmene načina
na koji se podoblici razgranaju oko središnjeg oblika, mogućnost dodavanja
beleški i ikona za oblike te podržava
mnogo formata za izdavanje poput PDF-a i PowerPointova.
Bubbl.us (
https://bubbl.us/)
je web 2.0 alat koji omogućava brzo i
jednostavno kreiranje, uređivanje i dijeljenje mentalnih mapa. Osnovne
karakteristike ovog online alata su: minimalistički i jednostavan korisnički
interfejs koji korisniku pruža sve što mu je potrebno, dodavanje datoteka, deljenje
mapa samo za pregled i uređivanje, kreiranje grupe korisnika, organiziranje
mapa prema direktorijima te upravljanje kontaktima. Alat je koristan u
obrazovanju prvenstveno iz razloga što mentalne mape omogućavaju lakše učenje i
organiziranje dobivenih podataka, te dijeljenje radova, čime se potiče suradnja
i kreativnost što može dovesti do boljih rezultata pri izradi projekata.
Diigo (https://www.diigo.com/) je Alat
za čuvanje beleški i podvlačenje važnih informacija na veb-stranicama. Ovaj
program Vam omogućava da podvučete određeni
deo teksta sa web stranice (kao kada čitate knjigu i podvlačite) i taj deo
sačuvate na isti način kako i stranicu, da delite sa drugima ovako sačuvane
resurse i da izvojite materijal
za kasnije čitanje.
Edublog (https://edublogs.org/) je zapravo blog namenjen
obrazovanju, tj. u obrazovne svrhe. Omogućava
jednostavno kreiranje i upravljanje blogovima svih studenata sa malo muke. Mogu
se praviti odlične diskusije, stavljati
video snimke, dokumenta, publikacije. Blogovi mogu biti korisni alati
za deljenje informacija i saveta među saradnicima, koji pružaju informacije za
studente. Korišćenje blogova je postal popularno u obrazovnim institucijama,
uključujući javne škole i fakultete.
Moodle
https://moodle.org/ (engl. Modular
Object Oriented Dynamic Learning Environment) je platforma za učenje dizajnirana da omogući voditeljima
radionica, administratorima i nastavnicima jednostavan i snažan te siguran sistem
za stvaranje virtualne okoline za učenje. Svojim alatima koji omogućuje pristup
zajedničkim izvorima znanja, razmenu edukativnog materijela, kao i upotrebu
dodatnih modula pomoću kojih se obezbeđuje proširenje funkcionalnosti.
Animoto
(https://animoto.com/) je web alat koji
korisniku omogućava izradu video materijala na visokoj razini korišćenjem slika,
teksta i drugih video materijala.
Animoto alat ima jednu i glavnu funkcionalnost, stvaranje video materijala
pomoću postojećih slika, videa i teksta.
Piktochart ( http://piktochart.com/) Piktochart je online
alat koji omogućava nastavnivima i učenicima da na vrlo jednostavan način
kreiraju različite infografike, izvještaje, postere i prezentacije. Piktochart
idealan je alat za kreativno i zajedničko učenje. Vrlo je jednostavnog interfejsa,
fleksibilan je te nudi veliki izbor profesionalno dizajnerskih šablona.
Omogućava jednostavno deljenje gotovih radova te njihovu ugradnju na web
stranice.
Studentima često
služi za prikazivanje zadataka, sažetaka ili rezultat svojih projekata, a
profesorima za izradu nastavnog plana i za druge oblike komunikacije u učionici
i izvan nje.
Openoffice (https://www.openoffice.org/) je besplatan set alata
za kreiranje dokumenata, tabela i prezentacija. Sa svojim fleksibilnim procesorom za obradu teksta, moćnom proračunskom tabelom, dinamičnom grafikom, pristupom bazi podataka i drugim funkcijama,
OpenOffice je kancelarijski paket izbora miliona korisnika.
Apache OpenOffice je idealna platforma za unapređivanje kompjuterske pismenosti, bez
povezivanja studenata sa komercijalnim proizvodima. Studenti mogu dobiti kopije softvera za
korišćenje kod kuće. Za IT studente, OpenOffice-ovi komponenti bazirani na
softveru su takođe idealna platforma za razvoj IT vještina i razumijevanje
stvarnog softvera.
servis je kreiran kao
podrška tradicionalnim sistemima obrazovanja, koji podrazumevaju da se
predavanja održavaju u učionicama i amfiteatrima. To nije razlog da Classroom
ima bilo kakva ograničenja u korišćenju, budući da mnoga istraživanja ukazuju
na to da ovakav način predavanja promoviše aktivno učenje i poboljšava krajnje
rezultate.
Google
Classroom predavačima olakšava da klasična izlaganja zamene online kursevima
ili da određeni deo znanja prenesu u digitalnom okruženju. Od kada je Google
omogućio da Classroom bude dostupan i preko privatnih naloga, ovaj servis
postao je odlična alatka za bilo kog predavača koji ima G Suite.
Blogger (https://www.blogger.com/about/?r=1-null_user) je platforma za objavu blogova i
izdavačka usluga koja omogućava privatni ili više korisničkih blogova s
vremenskim pečatom unosa.
Blogger olakšava nastavnicima da:
• Objave resurse, časove i domaće zadatke.
• obaveštavaju roditelje o nastavnim dešavanjima.
• Odraze sopstvene nastavne prakse i podele svoje
ideje sa drugim nastavnicima.
• Objave resurse, časove i domaće zadatke.
• obaveštavaju roditelje o nastavnim dešavanjima.
• Odraze sopstvene nastavne prakse i podele svoje
ideje sa drugim nastavnicima.
Blogger olakšava učenicima da:
• Podele školski rad sa svojim vršnjacima, roditeljima i drugima.
• Sarađuju na projektima i dobijaju povratne
informacije od drugih.
Comments
Post a Comment